Siapa juara demokrasi?

09 March 2008

Kemenangan besar pembangkang sememangnya tidak dijangka. 'Tsunami' yang melanda 'gelombang biru' sehingga merampas negeri Kedah, P Pinang, Selangor dan Perak memberi kejutan besar kepada 'gelombang biru' yang mendakwa mereka adalah juara demokrasi.
Bagi Abe Chik, mereka memang juara demokrasi, tetapi juara demokrasi yang penakut!
Apa tidaknya,
1) Mereka takut akan kritikan. kebebasan media tidak diberikan sepenuhnya kepada pihak lawan. Boleh jadi ramai rakyat Malaysia menyokong mereka bukan semata kerana kemajuan yang dijanjikan, tetapi kerana kekurangan maklumat atau informasi tentang wajah sebenar mereka.

2) Mereka takut hilang kuasa. Pihak polis, institusi kehakiman, dan SPR dimanipulasikan sepenuhnya untuk kepentingan mereka. mungkin ada antara mereka yang terlibat berada dalam keadaan serba-salah dimanipulasikan sedemikian rupa, tetapi masing-masing ingin mejaga 'periuk nasi' dan tak rela melihat anak-anak kelaparan gara-gara dibuang kerja jika ingkar arahan pihak atasan.

3) Mereka takut akan suara mahasiswa. Maka mereka menakut-nakutkan mahasiswa dengan AUKU sehingga menjadikan sebilangan besar mahasiswa sekarang sudah tidak peduli akan isu-isu hak asasi dan penyelewengan dalam negara. Kalau bersuara nanti dipotong biasiswa, diblack list, dipanggil ke HEP, dibuang kolej, digantung pengajian, dan ln2. Maka lahirlah mahasiswa(pelajar) yang hanya berjuang untuk segulung ijazah semata-mata..... Mahasiswa sudah hilang taringnya.... (Abe Chik bukan mahasiswa, Abe Chik 'pelajar')
Mungkin negara kita aman kerana rakyat dan mahasiswa sudah tidak peduli walaupun penyelewengan, salah guna kuasa, rasuah, kroni, dan bermacam lagi berlaku terang-terangan. Apa yang penting, duit gaji masuk setiap bulan, biasiswa dapat setiap semester, dan periuk nasi terjamin..... fikir-fikirkanlah.....

0 comments: