3 Jenis Mahasiswa USMKK.

03 March 2008

Sepanjang pemerhatian saya, mahasiswa Pusat Pengajian Sains Perubatan USMKK boleh dibahagikan kepada 3 kategori….

Kategori 1: Golongan ulat buku
Kategori II: Seimbang antara buku dan aktiviti
Kategori III: Terlebih aktiviti dan kurang baca buku.

Kepada kategori 1 (Golongan ulat buku) ingin saya katakan kepada mereka:

“ Baca buku tu memangla kewajipan kita sebagai bakal doctor, tetapi jangan la sampai tak hirau apa yang berlaku di sekeliling anda. Luangkan la sedikit masa untuk ambil tahu tentang persekitaran anda. Masih ada kawan-kawan anda yang memerlukan pertolongan anda. Bantulah mereka terutama dalam bidang akademik. Kalau ada peluang, joinla aktiviti yang bermanfaat dan dapatkan sebanyak mungkin pengalaman terutama dalam bab pengurusan dan soft skill. Takkan nak jadi doctor yg banyak ilmu, tinggi IQ, tetapi lemah dari segi EQ, komunikasi dan bab pengurusan. Buat sakit hati patient dan rakan sekerja sahaja. Jangan sia-siakan potensi diri anda…”

Kepada kategori II (Seimbang antara buku dan aktiviti) ingin saya katakan kepada mereka:

“ Bagus. Anda seorang yang bijak mengurus masa. Anda adalah bakal doctor yang berjaya. Pesan saya, pastikan aktiviti yang anda sertai itu memberi manfaat kepada agama dan masyarakat di sekeliling anda. Hindari aktiviti yang merosakkan diri sendiri dan masyarakat sekeliling anda. Adakah anda sanggup menjadi salah seorang ejen perosak masyarakat dan pendorong budaya hedonism di kampus? Tentu sekali tidak! Katakan tidak kepada hedonism dan pergaulan bebas!!”

Kepada kategori III (Terlebih aktiviti dan kurang baca buku) ingin saya katakan kepada mereka:

“ Sekiranya aktiviti itu tidak memberi manfaat kepada masyarakat kampus, sebaliknya hanya menjadi medium perosak masyarakat dan penggalak budaya hedonism, segeralah berhenti. Tidak berbaloi anda meluangkan masa untuk kerja-kerja sedemikian kerana di akhirat kelak anda akan dipertanggungjawabkan di atas apa yang anda lakukan ketika di dunia ini.
Sekiranya aktiviti tersebut dah memang merupakan aktiviti yang bermanfaat, lebih baik anda mengatur kembali kehidupan anda dan luangkan masa untuk membaca buku akademik. Kegagalan atau kelemahan akademik kerana terlalu sibuk beraktiviti akan memberi kesan negative dari segi pandangan masyarakat kampus terhadap aktiviti yang anda sertai. Lebih malang lagi sekiranya aktiviti tersebut merupakan aktiviti yang bercirikan Islamik. Kata pak imam di kampung: “Backfire kepada perjuangan Islam” Lagipun mampukah anda menjadi ‘safe doctor’ jika kurang ilmu

pengetahuan? “

0 comments: