Dua kemungkinan

17 April 2008

Seorang kawan pernah berkata dalam tazkirahnya, “Dua kemungkinan yang berlaku kepada pelajar bidang perubatan: pertama, semakin dekat kepada Allah atau kedua, semakin jauh dari mengingati Allah.”
Kemungkinan pertama: semakin dekat kepada Allah
Antara cabaran dalam pengajian bidang perubatan ialah terlalu banyak yang perlu dibaca, difahami dan diingat. Apa yang dibaca, tak semua difahami. Apa yang dah difahami pun, tak semua dingat. Apa yang dah diingat pun, tak semua dapat dijawab dengan baik apabila ditanya oleh pensyarah. Menyedari cabaran ini, pelajar merasakan perlunya menjadikan Allah sebagai tempat mengharap dan memohon pertolongan. Mereka menjaga hubungan baik dengan Allah. Memperbanyakkan zikir dan munajat kepadaNya. Menadah tangan berdoa (bukan ‘membaca doa’, tapi ‘berdoa’) memohon pertolonganNya.

Pada masa sama, mereka tetap berusaha semaksimum yang boleh untuk menimba ilmu dan mengulangkaij pelajaran. Ilmu yang dipelajari dan pengalaman di wad, klinik atau A&E pula, menjadikan mereka ummat yang berfikir. Berfikir tentang tanda-tanda kebijaksanaan, kebesaran dan kekuasaan Allah menjadikan manusia.
“dan pada dirimu sendiri, tidakkah kamu perhatikan.”
(Az-Zariat:21)
Anatomi, biochemistry, dan physiology manusia mengandungi tanda-tanda kebijaksanaan Allah. Buka mata, lihatlah kebenaran……
Kemungkinan kedua: semakin jauh dari Allah
Mereka berhadapan dengan cabaran yang sama iaitu terlalu banyak yang perlu dibaca, difahami dan diingat. Apa yang dibaca, tak semua difahami. Apa yang dah difahami pun, tak semua dingat. Apa yang dah diingat pun, tak semua dapat dijawab dengan baik apabila ditanya oleh pensyarah. Namun, cabaran ini menjadikan mereka terlampau ghairah menimba ilmu sehingga lupa Allah sebagai tempat mengharap dan memohon pertolongan. Solat 5 waktu terutama Subuh seringkali terabai (kerana mengulangkaji sampai pagi), Al-Quran semakin jarang dibaca dan doa semakin lupa diamalkan..... Boleh jadi cabaran tersebut menyebabkan mereka tertekan(stress) dan menjadikan hiburan duniawi sebagai penghilang tekanan. Dalam terkapai-kapai mencari ketenangan, mereka lemas dalam dunia hedonism dan semakin hanyut jauh dari mengngati Allah……….

0 comments: