Pasang telinga...

12 August 2008

Sekolah memandu, 2.00pm. satu jam lagi sebelum tiba giliran saya membuat latihan. Mata saya melirik ke arah sekumpulan orang. Kelihatan seorang cikgu memandu sedang memberitahu sesuatu kepada 3 pelajar yang juga sedang menunggu giliran. Saya memasang telinga….

“Niat ni umpamo sekor semuk hite di atah batu hok hite, di male hok gelak. Tok napok, tapi ado… bergerok…” (Niat ni umpama semut hitam di atas batu yang hitam, di malam yang gelap. Tak nampak, tapi ada, sedang bergerak..)


Rupa-rupanya cikgu tersebut sedang memberi pengisian rohani kepada pelajar-pelajarnya! Satu fenomena yang jarang berlaku. Saya terus memasang telinga, turut sama mendengar.

Sebagai seorang muslim, cikgu tersebut melaksanakan kewajipannya untuk berdakwah. Walaupun sebagai guru memandu, beliau telah memanfaatkan posisinya itu untuk berdakwah kepada ‘target group’ yang berada dalam lingkungan kerjanya.

Tanyalah kepada diri sendiri, "Apakah posisiku sekarang?" Pelajar? Doktor? Jururawat? Guru? Peguam? Staff? Pegawai? Wartawan?

Kemudian tanyalah pula, “Sejauh mana aku memanfaatkan posisi itu untuk kebaikan Islam?”

Apapun alasan, “saya bukan ustaz” “ saya tak cukup ilmu….” “saya jahat..” “saya tak layak.” bukanlah tiket untuk melepaskan diri dan berada dalam ‘comfort zone’ yang sebenarnya temporari lagi palsu. Persiapkanlah diri untuk bersama-sama memberi sumbangan kepada Islam agar dapat berada dalam ‘comfort zone’ yang permanent di akhirat kelak…

Firman Allah dalam surah As-Saff:

“Wahai orang-orang yang beriman! Maukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (10)


(Iaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasulnya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui. (11)


Niscaya Allah mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan ke tempat-tempat tinggal yang baik di dalam syurga ‘Adn. Itulah kemenangan yang agung. (12)


Dan kurnia yang lain yang kamu sukai (iaitu) pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat (waktunya). Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang mukmin. (13)”



Buka mata, cari kebenaran
Tepuk dada, Tanya iman.

0 comments: