Change! Berubahlah!

19 May 2008

Posting yg terakhir, orthopaedik, merupakan posting yg sangat bermakna buat saya. Selain ilmu perubatan yang diajar sepertimana posting-posting yang lain, posting ortho telah mengajar saya satu lagi elemen yang penting buat seorang pelajar perubatan iaitu SIKAP. Apa tidaknya, kali ini saya mendapat seorang supervisor yang sangat mementingkan elemen sikap & disiplin, Dr Liau.
Minggu pertama, saya & seorang lagi rakan di bawah pantauan Dr Liau telah diberi peringatan [baca: amaran] akan digagalkan jika tidak hadir tanpa sebab [baca: ponteng] ke klinik, ward round & OT lebih dari 2 kali. Mendengar peringatan tersebut saya mula mengambil serius berkenaan kehadiran ke klinik, ward round & OT.
Pada mulanya saya agak tertekan kerana tidak biasa dengan jadual yang padat lagi memenatkan dan 'terikat' dengan supervisor. Dengan perasaan terpaksa, saya akur dan bertahan. Namun, setelah beberapa minggu di bawah pantauan Dr Liau, perasaan terpaksa mulai hilang. Sikap beliau yang suka mengajar menyebabkan saya mula meminati posting orthopaedik ini. Saya mula menyedari betapa pentingnya memanfaatkan ward round, klinik & OT sebagai latihan & pendedahan awal menjadi seorang doktor.

Sayangnya kesedaran ini hadir setelah tahun 4 hanya tinggal beberapa minggu sahaja lagi. Namun, pesan seorang rakan melalui YM: 'InsyaAllah masih ada harapan..' memberi semangat baru kepada saya. Sikap yang negatif perlu dibuang jauh & perubahan positif perlu dilakukan. Baki tahun pengajian yang ada akan saya guna semaksima mungkin untuk mempersiapkan diri menjadi seorang 'safe doctor'... InsyaAllah.

0 comments: